Show simple item record

dc.contributor.authorRimshult, Sofiasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:24Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:24Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25924
dc.description.abstractSyftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns sociala utveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati, gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. Förskolans läroplan innehåller även strävansmål som innebär att musik och estetiska ämnen skall vara en del av verksamheten. Genom intervjuer med förskollärare och jämförelse med tidigare forskning inom ämnet har jag kommit fram till att musik har en stor roll i förskolan. Både forskning och respondenternas svar visar på att musik kan vara ett verktyg för att stärka de tre förmågor jag nämnde ovan. Även respondenter som inte känner sig bra på att sjunga, ser fördelar med att använda sång i verksamheten. För lärare som gillar att musicera tillsammans med barnen och eleverna kan denna undersökning ge ytterligare argument och inspiration till att fortsätta använda musik i verksamheten för att främja de sociala förmågorna. Men även de lärare som inte intresserat sig för musik tidigare kan få en uppmuntran till att börja då de ser vilka fördelar som finns. Dessa lärare får kanske också en förståelse för att man inte behöver ha den vackraste sångrösten för att barn ska finna att musik är roligt och givande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectsocial utvecklingsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectempatisv
dc.titleHur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record