• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” - Några lärares resonemang kring ett av slöjdens kunskapsområden, i Lgr11.

Sammanfattning
Hösten 010 antogs en ny läroplan med kursplaner för grundskolan, Lgr11, vilken träder i kraft sommaren 011. Där lyfts slöjdlärarnas uppdrag fram, att i slöjden ge eleverna redskap till att utveckla sin förmåga att uttrycka sig samt tolka estetiska och kulturella uttryck. Syftet med denna studien var att undersöka hur några slöjdlärare idag resonerar kring ett av slöjdens kommande kunskapsområden, ”Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer”. För att fånga några lärares resonemang och tankegångar kring kunskapsområdet, samlades tre slöjdlärare till en fokusgruppsintervju. Där diskuterades frågor kring vad estetiska och kulturella uttrycksformer kan innebära i slöjdundervisningen, hur slöjdandet kan bli ett uttrycksmedel och hur det kan främja elevens identitetskapande. Samtalet rörde även tankar kring kursplanens angivna centrala innehåll, genomförande av undervisning, samt bedömning av elevernas kunskaper och förmågor angående uttrycksfomer. Resultatet visade att lärarna definierade estetiska uttrycksformer i slöjden, som att det handlar om att skapa och uttrycka något personligt med hjälp av färg och form. Kulturbegreppet tyckte gruppen var svårtolkat, men tolkade det som att det handla om alltifrån olika länders traditioner, mode och trender till barn- och ungdomskulturer. Lärarna upplevde att Lgr11 är mer detaljstyrd än tidigare kursplaner och kände viss oro för att hinna med alla moment som anges i kursplanen. De trodde också att det kommer att krävas mer resurser, och att som lärare alltid vara aktuell och medveten om samhällets skiftande kulturer. Både studien med fokusgruppen och andra studier visade på att slöjden stärker elevernas identitet då eleven får utrymme att uttrycka sig och pröva det mot omgivningen. Studien är relevant för läraryrket då den behandlar den kommande kursplanen. Den ger en inblick i läraranas tolkning och resonemang kring kunskapsområdet slöjdens estetiska och kulturella uttryck.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25925
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25925_1.pdf (611.8Kb)
Datum
2011
Författare
Fransson, Johanna
Nyckelord
Slöjd
Lgr11
estetik
kultur
uttrycksformer
ide
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV