Bildanalys av läroböcker i Samhällskunskap ur ett genusperspektiv
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur män respektive kvinnor representeras på bild i läroböcker
för elever i grundskolan, för att se om de lever upp till de mål som den svenska skolan har på att förmedla
jämställdhet mellan män och kvinnor.
Det är en kvalitativ studie, där jag kritiskt granskat innehållet i bilderna ur två olika läroböcker. De är
båda läroböcker för skolår sex, inom ämnet samhällskunskap från två olika förlag.
Resultatet jag nått genom undersökningen visar att det manliga könet är överrepresenterat på bild i båda
läroböckerna. I den ena är det både när det gäller barn och vuxna, dvs. det är både fler pojkar och män
än flickor och kvinnor. Men i den andra är det enorm skillnad mellan antalet män och kvinnor, där det är
över tre gånger så många män som kvinnor på bild. Men däremot är det i den boken något fler flickor än
pojkar representerade. Detta anser jag är något som behöver uppmärksammas! Framför allt eftersom
bilder som elever möter i skolan kan komma att bli bilder av något som de bär med sig hela livet. Därför
bör de vara representativa för den värdegrund vilken skolan vilar på idag.
För mig personligen, som blivande lärare, kommer denna uppsats att i framtiden att vara till hjälp då jag
väljer ut läroböcker som jag ska använda i min undervisning. Vilket jag hoppas kommer att inspirera och
intressera andra i denna fråga. Förhoppningsvis kommer jag att med den vunna kunskap som jag fått,
både genom mina egna studier och andras som jag tagit del av under resan, kunna uppmärksamma det
jag sett.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Brorsson, Rebecka
Keywords
Bildanalys Genus Läroböcker Samhällskunskap
Language
sv