• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bildanalys av läroböcker i Samhällskunskap ur ett genusperspektiv

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur män respektive kvinnor representeras på bild i läroböcker för elever i grundskolan, för att se om de lever upp till de mål som den svenska skolan har på att förmedla jämställdhet mellan män och kvinnor. Det är en kvalitativ studie, där jag kritiskt granskat innehållet i bilderna ur två olika läroböcker. De är båda läroböcker för skolår sex, inom ämnet samhällskunskap från två olika förlag. Resultatet jag nått genom undersökningen visar att det manliga könet är överrepresenterat på bild i båda läroböckerna. I den ena är det både när det gäller barn och vuxna, dvs. det är både fler pojkar och män än flickor och kvinnor. Men i den andra är det enorm skillnad mellan antalet män och kvinnor, där det är över tre gånger så många män som kvinnor på bild. Men däremot är det i den boken något fler flickor än pojkar representerade. Detta anser jag är något som behöver uppmärksammas! Framför allt eftersom bilder som elever möter i skolan kan komma att bli bilder av något som de bär med sig hela livet. Därför bör de vara representativa för den värdegrund vilken skolan vilar på idag. För mig personligen, som blivande lärare, kommer denna uppsats att i framtiden att vara till hjälp då jag väljer ut läroböcker som jag ska använda i min undervisning. Vilket jag hoppas kommer att inspirera och intressera andra i denna fråga. Förhoppningsvis kommer jag att med den vunna kunskap som jag fått, både genom mina egna studier och andras som jag tagit del av under resan, kunna uppmärksamma det jag sett.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25927
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25927_1.pdf (83.07Kb)
Datum
2011
Författare
Brorsson, Rebecka
Nyckelord
Bildanalys Genus Läroböcker Samhällskunskap
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV