Dansa eller spela fotboll
Abstract
Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och
mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina
färdigformulerade intervjufrågor för att få en överblick över hur pedagogerna planerar sina
lektioner ur genusperspektiv och om det är önskvärt och möjligt att ha samma undervisning
för pojkar och flickor. Mitt tredje syfte var att undersöka om de finns ett samband redan i låg-
och mellanstadiet om eleverna börjar underprestera inom vissa genusmärkta aktiviteter. I
resultaten ser jag att samundervisningen har för- och nackdelar. Lärarna tar inte mycket
hänsyn till genusmärkta aktiviteter, därför att de inte ser att det finns genusmärkta aktiviteter
och att eleverna inte underpresterar i låg- och mellanstadiet. Både forskning och min
undersökning säger att det finns genusmärkta aktiviteter och att det finns en grupp som
underpresterar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
sinkkonen, samuli
Keywords
genus
kön
genusmärkta
underprestera
idrottsämn
Language
sv