• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dansa eller spela fotboll

Sammanfattning
Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina färdigformulerade intervjufrågor för att få en överblick över hur pedagogerna planerar sina lektioner ur genusperspektiv och om det är önskvärt och möjligt att ha samma undervisning för pojkar och flickor. Mitt tredje syfte var att undersöka om de finns ett samband redan i låg- och mellanstadiet om eleverna börjar underprestera inom vissa genusmärkta aktiviteter. I resultaten ser jag att samundervisningen har för- och nackdelar. Lärarna tar inte mycket hänsyn till genusmärkta aktiviteter, därför att de inte ser att det finns genusmärkta aktiviteter och att eleverna inte underpresterar i låg- och mellanstadiet. Både forskning och min undersökning säger att det finns genusmärkta aktiviteter och att det finns en grupp som underpresterar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25935
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25935_1.pdf (259.1Kb)
Datum
2011
Författare
sinkkonen, samuli
Nyckelord
genus
kön
genusmärkta
underprestera
idrottsämn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV