Dansa eller spela fotboll
dc.contributor.author | sinkkonen, samuli | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:19:48Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:19:48Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25935 | |
dc.description.abstract | Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina färdigformulerade intervjufrågor för att få en överblick över hur pedagogerna planerar sina lektioner ur genusperspektiv och om det är önskvärt och möjligt att ha samma undervisning för pojkar och flickor. Mitt tredje syfte var att undersöka om de finns ett samband redan i låg- och mellanstadiet om eleverna börjar underprestera inom vissa genusmärkta aktiviteter. I resultaten ser jag att samundervisningen har för- och nackdelar. Lärarna tar inte mycket hänsyn till genusmärkta aktiviteter, därför att de inte ser att det finns genusmärkta aktiviteter och att eleverna inte underpresterar i låg- och mellanstadiet. Både forskning och min undersökning säger att det finns genusmärkta aktiviteter och att det finns en grupp som underpresterar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | kön | sv |
dc.subject | genusmärkta | sv |
dc.subject | underprestera | sv |
dc.subject | idrottsämn | sv |
dc.title | Dansa eller spela fotboll | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |