• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rektorers och pedagogers tankar kring implementering av en ny reviderad läroplan i förskolan 2011

Abstract
Syftet med vår undersökning är att undersöka rektorers och pedagogers tankar om hur den nya reviderade läroplanen för förskolan kommer att implementeras i verksamheterna. Deras tankar relateras till skolverkets direktiv för hur denna implementering är tänkt att gå till. I fokus står rektorer och pedagoger på två förskolo Metod och material Sju pedagoger och två rektorer på två olika förskolor har intervjuats. Vi har använt oss skolverkets information angående implementeringen av en ny skollag som kommer att gälla från juli 2011 o en ny reviderad läroplan för förskolan som skall börja gälla vid samma tid. Våra informanters svar ställs i relation till skolverkets tankar kring implementeringen och till tidigare forskning. Teori är Iris Marion Youn kommunikativa demokratimodell. Under tidigare forskning har vi lagt stor vikt vid Anders Sannerstedts tank kring just implementering. Resultat Implementeringsprocessen är en top-downprocess, och det finns liten möjlighet för våra informant påverka den. Pedagogernas och rektorernas åsikter och tankar om implementering och bilden av den egna verksamheten är inte alltid överensstämmande. Vi menar att kommunikation och delaktighet är en nyckel til lyckat implementeringsarbete. Det är också mycket viktigt att pedagoger ges tid till utveckling och uppföljn av verksamheten under och efter implementeringsprocessen. Betydelse för läraryrket Detta är med säkerhet inte är sista gången som nya direktiv kommer från statligt och där läroplaner och skollag förändras. Att känna till hur en implementeringsprocess går till och vilka pro som kan uppstå under denna gör att dessa problem kanske kan förebyggas i framtiden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25937
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25937_1.pdf (222.7Kb)
Date
2011
Author
Holmäng, Åsa
Keywords
Implementering
läroplan
förskolan
skollag
Komm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV