Rektorers och pedagogers tankar kring implementering av en ny reviderad läroplan i förskolan 2011
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning är att undersöka rektorers och pedagogers tankar om hur den nya reviderade
läroplanen för förskolan kommer att implementeras i verksamheterna. Deras tankar relateras till skolverkets
direktiv för hur denna implementering är tänkt att gå till. I fokus står rektorer och pedagoger på två förskolo
Metod och material Sju pedagoger och två rektorer på två olika förskolor har intervjuats. Vi har använt oss
skolverkets information angående implementeringen av en ny skollag som kommer att gälla från juli 2011 o
en ny reviderad läroplan för förskolan som skall börja gälla vid samma tid. Våra informanters svar ställs i
relation till skolverkets tankar kring implementeringen och till tidigare forskning. Teori är Iris Marion Youn
kommunikativa demokratimodell. Under tidigare forskning har vi lagt stor vikt vid Anders Sannerstedts tank
kring just implementering.
Resultat Implementeringsprocessen är en top-downprocess, och det finns liten möjlighet för våra informant
påverka den. Pedagogernas och rektorernas åsikter och tankar om implementering och bilden av den egna
verksamheten är inte alltid överensstämmande. Vi menar att kommunikation och delaktighet är en nyckel til
lyckat implementeringsarbete. Det är också mycket viktigt att pedagoger ges tid till utveckling och uppföljn
av verksamheten under och efter implementeringsprocessen.
Betydelse för läraryrket Detta är med säkerhet inte är sista gången som nya direktiv kommer från statligt
och där läroplaner och skollag förändras. Att känna till hur en implementeringsprocess går till och vilka pro
som kan uppstå under denna gör att dessa problem kanske kan förebyggas i framtiden.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Holmäng, Åsa
Nyckelord
Implementering
läroplan
förskolan
skollag
Komm
Språk
sv