• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummet

Abstract
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt arbetssätt finns i klassrummet mellan elever, och hur läraren uppmuntrar detta sätt att undervisa. Undersökningen har bestått av tio kvalitativa intervjuer och tio kvantitativa observationer under matematiklektioner. Det problem som vi sett under vår utbildning är att många barn upplever matematik som ett svårt och tråkigt ämne. Oftast är matematiklektionerna läroboksstyrda och innehåller väldigt lite verbal kommunikation mellan elever. Detta gör skolämnet matematik intressant att forska om och som blivande lärare vill vi få en djupare förståelse för hur verksamma lärare uppmuntrar till verbal kommunikation under matematiklektioner med sina elever. Kommunikation sker dagligen mellan lärare och elever och även mellan eleverna själva. Men i vår studie har vi intresserat oss för hur lärarna använder sig av kommunikation mellan sig och eleverna och i vilken dimension eleverna tillåts samtala om matematiken med varandra i en helklassdiskussion. Vi vill därför undersöka vilket eller vilka arbetssätt lärarna använder sig av för att uppmuntra helklassdiskussioner i skolans tidigare år. Resultatet av studien visar att samtliga lärare hade goda intentioner gällande kommunikativ matematik i klassrummet och hur viktigt det är med helklassdiskussioner. Samtliga lärare talade om att de försökte att kommunicera matematik till eleverna på ett spännande och lustfyllt sätt och att eleverna uppmuntras till att kommunicera med varandra. Det resultat vi kom fram till visar dock något helt annat. Helklassdiskussionerna förekom inte alls eller i en väldigt liten utsträckning. Den kommunikation som bedrevs i helklass bestod i huvudsak mellan lärare och elev och de flesta lektionsobservationerna visade att läroboken dominerade i undervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25940
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25940_1.pdf (183.7Kb)
Date
2011
Author
Larsson, Cecilia
Farhani, Soudabeh
Keywords
matematik
kommunikation
kompetenser
klassrum
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV