Elevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummet
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera
matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt
arbetssätt finns i klassrummet mellan elever, och hur läraren uppmuntrar detta sätt att undervisa.
Undersökningen har bestått av tio kvalitativa intervjuer och tio kvantitativa observationer under
matematiklektioner.
Det problem som vi sett under vår utbildning är att många barn upplever matematik som ett svårt och tråkigt
ämne. Oftast är matematiklektionerna läroboksstyrda och innehåller väldigt lite verbal kommunikation mellan
elever.
Detta gör skolämnet matematik intressant att forska om och som blivande lärare vill vi få en djupare förståelse
för hur verksamma lärare uppmuntrar till verbal kommunikation under matematiklektioner med sina elever.
Kommunikation sker dagligen mellan lärare och elever och även mellan eleverna själva. Men i vår studie har vi
intresserat oss för hur lärarna använder sig av kommunikation mellan sig och eleverna och i vilken dimension
eleverna tillåts samtala om matematiken med varandra i en helklassdiskussion. Vi vill därför undersöka vilket
eller vilka arbetssätt lärarna använder sig av för att uppmuntra helklassdiskussioner i skolans tidigare år.
Resultatet av studien visar att samtliga lärare hade goda intentioner gällande kommunikativ matematik i
klassrummet och hur viktigt det är med helklassdiskussioner. Samtliga lärare talade om att de försökte att
kommunicera matematik till eleverna på ett spännande och lustfyllt sätt och att eleverna uppmuntras till att
kommunicera med varandra. Det resultat vi kom fram till visar dock något helt annat. Helklassdiskussionerna
förekom inte alls eller i en väldigt liten utsträckning. Den kommunikation som bedrevs i helklass bestod i
huvudsak mellan lärare och elev och de flesta lektionsobservationerna visade att läroboken dominerade i
undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Larsson, Cecilia
Farhani, Soudabeh
Nyckelord
matematik
kommunikation
kompetenser
klassrum
Språk
sv