Visa enkel post

dc.contributor.authorLarsson, Ceciliasv
dc.contributor.authorFarhani, Soudabehsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:59Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:59Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25940
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt arbetssätt finns i klassrummet mellan elever, och hur läraren uppmuntrar detta sätt att undervisa. Undersökningen har bestått av tio kvalitativa intervjuer och tio kvantitativa observationer under matematiklektioner. Det problem som vi sett under vår utbildning är att många barn upplever matematik som ett svårt och tråkigt ämne. Oftast är matematiklektionerna läroboksstyrda och innehåller väldigt lite verbal kommunikation mellan elever. Detta gör skolämnet matematik intressant att forska om och som blivande lärare vill vi få en djupare förståelse för hur verksamma lärare uppmuntrar till verbal kommunikation under matematiklektioner med sina elever. Kommunikation sker dagligen mellan lärare och elever och även mellan eleverna själva. Men i vår studie har vi intresserat oss för hur lärarna använder sig av kommunikation mellan sig och eleverna och i vilken dimension eleverna tillåts samtala om matematiken med varandra i en helklassdiskussion. Vi vill därför undersöka vilket eller vilka arbetssätt lärarna använder sig av för att uppmuntra helklassdiskussioner i skolans tidigare år. Resultatet av studien visar att samtliga lärare hade goda intentioner gällande kommunikativ matematik i klassrummet och hur viktigt det är med helklassdiskussioner. Samtliga lärare talade om att de försökte att kommunicera matematik till eleverna på ett spännande och lustfyllt sätt och att eleverna uppmuntras till att kommunicera med varandra. Det resultat vi kom fram till visar dock något helt annat. Helklassdiskussionerna förekom inte alls eller i en väldigt liten utsträckning. Den kommunikation som bedrevs i helklass bestod i huvudsak mellan lärare och elev och de flesta lektionsobservationerna visade att läroboken dominerade i undervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectkompetensersv
dc.subjectklassrumsv
dc.titleElevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post