Utomhuspedagogik- en naturlig upplevelse
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande
och utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker sig kring
utomhuspedagogik vill vi ta reda på om de anser att utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och
utveckling och i så fall på vilket sätt?
Frågeställningar: Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har på barns utveckling
och lärande?
Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har för verksamheten?
Metod: Vi valde att göra samtalsintervjuer med fyra verksamma pedagoger på fyra förskolor.
Resultat: Våra viktigaste resultat anser vi är att utomhuspedagogiken kan ses som ett komplement till den övriga
verksamheten. Vårt resultat visar även att genom utomhuspedagogik skapas möjlighet att lära med alla sinnen,
anknyta till verkligheten och få ett helhetsperspektiv, vilket påverkar lärande och utveckling positivt. Den
motoriska utvecklingen påverkas positivt genom barns möjlighet att röra sig fritt utomhus i olika terränger och
miljöer. Det visar även att utomhusvistelse bidrar till god hälsa och välbefinnande, vilket också gynnar lärande
och utveckling.
Betydelse för läraryrket: Vi hoppas genom detta arbete kunna inspirera andra pedagoger till att vilja arbeta
med utomhuspedagogik. Vi har under tiden som detta arbete vuxit fram sett att det finns många fördelar för
barns lärande och utveckling både kognitivt, motoriskt och att hälsan påverkas positivt hos både barn och
pedagoger.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Perldal, Titti
Keywords
Utomhuspedagogik
förskola
kognitiv
motorik
häl
Language
sv