• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik- en naturlig upplevelse

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker sig kring utomhuspedagogik vill vi ta reda på om de anser att utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och utveckling och i så fall på vilket sätt? Frågeställningar: Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har på barns utveckling och lärande? Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har för verksamheten? Metod: Vi valde att göra samtalsintervjuer med fyra verksamma pedagoger på fyra förskolor. Resultat: Våra viktigaste resultat anser vi är att utomhuspedagogiken kan ses som ett komplement till den övriga verksamheten. Vårt resultat visar även att genom utomhuspedagogik skapas möjlighet att lära med alla sinnen, anknyta till verkligheten och få ett helhetsperspektiv, vilket påverkar lärande och utveckling positivt. Den motoriska utvecklingen påverkas positivt genom barns möjlighet att röra sig fritt utomhus i olika terränger och miljöer. Det visar även att utomhusvistelse bidrar till god hälsa och välbefinnande, vilket också gynnar lärande och utveckling. Betydelse för läraryrket: Vi hoppas genom detta arbete kunna inspirera andra pedagoger till att vilja arbeta med utomhuspedagogik. Vi har under tiden som detta arbete vuxit fram sett att det finns många fördelar för barns lärande och utveckling både kognitivt, motoriskt och att hälsan påverkas positivt hos både barn och pedagoger.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25945
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25945_1.pdf (238.7Kb)
Datum
2011
Författare
Perldal, Titti
Nyckelord
Utomhuspedagogik
förskola
kognitiv
motorik
häl
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV