Visa enkel post

dc.contributor.authorPerldal, Tittisv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:11Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:11Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25945
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker sig kring utomhuspedagogik vill vi ta reda på om de anser att utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och utveckling och i så fall på vilket sätt? Frågeställningar: Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har på barns utveckling och lärande? Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har för verksamheten? Metod: Vi valde att göra samtalsintervjuer med fyra verksamma pedagoger på fyra förskolor. Resultat: Våra viktigaste resultat anser vi är att utomhuspedagogiken kan ses som ett komplement till den övriga verksamheten. Vårt resultat visar även att genom utomhuspedagogik skapas möjlighet att lära med alla sinnen, anknyta till verkligheten och få ett helhetsperspektiv, vilket påverkar lärande och utveckling positivt. Den motoriska utvecklingen påverkas positivt genom barns möjlighet att röra sig fritt utomhus i olika terränger och miljöer. Det visar även att utomhusvistelse bidrar till god hälsa och välbefinnande, vilket också gynnar lärande och utveckling. Betydelse för läraryrket: Vi hoppas genom detta arbete kunna inspirera andra pedagoger till att vilja arbeta med utomhuspedagogik. Vi har under tiden som detta arbete vuxit fram sett att det finns många fördelar för barns lärande och utveckling både kognitivt, motoriskt och att hälsan påverkas positivt hos både barn och pedagoger.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectkognitivsv
dc.subjectmotoriksv
dc.subjecthälsv
dc.titleUtomhuspedagogik- en naturlig upplevelsesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post