• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En kräftbur! En kräftbur är blå!...” Skillnad i tradition och professionsrationaliteter i förskolan och skolans bildverksamheter.

Abstract
Utgångspunkten till vårt examensarbete var de två kurser vi läst i bilddidaktik. Vi konstaterade tidigt att detta innehåll borde vara obligatoriskt för alla som ska vara verksamma i de lägre åldrarna, både i förskola och skola. Syftet med vår undersökning har varit att ta reda om förskolan och skolans traditioner påverkat bildverksamheten och i så fall på vilket sätt. Vi ville också jämföra hur man arbetar med bildverksamhet i de olika verksamheterna. Huvudfrågan var att försöka urskilja spår av teorier kring barns bildutveckling. Vi har undersökt bildverksamheten på sex olika förskolor/skolor för att se om vi kan urskilja olika teorier och traditioner som ligger till grund för hur bildverksamheten utformas. Vi har gjort en kvalitativ undersökning genom observationer och intervjuer i halvstrukturerad form. Observationerna och intervjuerna har spelats in i ljudformat och kompletterats med anteckningar. Materialet har vi sedan analyserat och jämförts med tidigare undersökningar på området. Resultaten visar att det är ett sociokulturellt synsätt som dominerade på de undersökta förskolorna och skolorna. En tydlig skillnad som vi uppmärksammade var den emellan de inom bild utbildade förskollärarna/lärarna och den personal som hade annan utbildning. Det blev mycket tydligt hur olika de använde bildverksamheten och vad barnen/eleverna fick med sig från det observerade tillfället. De som saknade utbildning i bild arbetade med skapande verksamhet men hade i huvudsak andra mål med sin bildverksamhet. Vad som blir tydligt är relevansen av utbildning i bild i lärarutbildningen. Vår undersökning visar att det påverkar bildverksamhetens utformning och långsiktiga planering när lärarna har utbildning med sig. Vi menar därför att vår undersökning har relevans för läraryrket. För att ge alla barn en likvärdig utbildning oavsett var i landet man bor så borde bilddidaktik eller någon annan form av grundutbildning inom bild vara obligatoriskt för alla som läser till lärare för de yngre åldrarna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25946
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25946_1.pdf (253.0Kb)
Date
2011
Author
O'Keeffe, Emilia
Hjelmström, Sandra
Keywords
Bildskapande
bildverksamhet
förskola
skola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV