Gehörsbaserad fiolundervisning
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med undersökningen är att ta reda på hur gehörsorienterade fiollärare på kulturskolan
och i Suzukiundervisning ser på och använder sig av gehöret i undervisningen, samt hur de
ser på relationen mellan gehör, musikalitet och personligt uttryck. Undersökningen
genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra fiollärare och resultatet visar att
gehör är ett komplext fenomen som inte går att särskilja från spel efter noter. Gehöret används
av lärarna på olika sätt och i olika utsträckning i undervisningen. Generellt sett handlar det om
informella metoder, eftersom metoder för gehörsbaserad undervisning på fiol i stort saknas.
Även begreppen musikalitet och personligt uttryck är mycket komplexa. Lärarna ser
musikaliteten som en möjlighet att uttrycka sig med musik och gehöret som ett redskap för att
nå ett personligt uttryck, vilket de ser som själva målet med musiken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Cochrane, Anna
Keywords
gehör
fiol
kulturskolan
Suzukimetoden
klassisk
Language
sv