dc.contributor.author | Ljungborg, Douglas | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:23Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:23Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25951 | |
dc.description.abstract | Syftet
Syftet med min studie är att få fördjupad förståelse för om och i
så fall hur ämnesintegrerad undervisning kan skapa ökad
förståelse hos elever. Specifikt söker detta arbete få kunskap
om hur en grupp elever som har ämnesintegrerad undervisning
upplever sin undervisning.
Huvudfråga
Vilken inverkan kan ämnesintegrerad undervisning ha på
elevers motivation?
Metod
Studien utgörs av en kvalitativ respodentundersökning,
som är inspirerad av hermenutik och fenomenologi.
Resultat
Respodenterna ger uttryck för en positiv inställning till det
intergrerade arbetssättet, de verkar se sambanden mellan olika
delar i utbildningen som de uttrycker är av betydelse för deras
kommande yrke. Analysen har utmynnat i tre kategorier som
här benämns, förståelse, kommande yrke och trivsel.
Betydelse
Arbetet belyser länken mellan de teoretiska och praktiska
kunskaperna i ett yrkesinriktat program i gymnasieskolan. Den
kunskap studien ger är något jag tar med mig i min yrkesroll
som en positiv möjlighet att utveckla min egen
undervisningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Ämnesintergration | sv |
dc.subject | förståelse | sv |
dc.subject | del och helhet | sv |
dc.subject | komma | sv |
dc.title | Att koppla teori till praktik Ämnesintergration i gymnasieskolans lärlingsutbildning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |