• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Orsak eller verkan? – Förekomsten av könsmönster i könsintegrerad och könssegregerad undervisning i ämnet idrott och hälsa i en klass 3

Abstract
Syfte Huvudsyftet med denna studie var att utforska förekomsten av könsmönster1 i idrottsundervisningen i en klass 3. Mer specifikt var avsikten att utreda huruvida undervisningsformen påverkar pojkars och flickors beteenden och inbördes relationer. Ett delsyfte bestod i att undersöka om den aktivitet som utövas är av betydelse. Metod Studiens forskningsansats var kvalitativ. De datainsamlingsmetoder som användes är observation och intervju. Datamaterial bearbetades utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Urvalsgruppen innehöll 7 elever i en klass 3. Resultat Undervisningens form var av liten betydelse för hur pojkarna agerade. Den aktivitet som utövades spelade däremot roll. Könsmönster var i högre grad framträdande bland flickorna i närvaro än i frånvaro av det motsatta könet. De påverkades emellertid inte av innehållet i undervisningen i någon större utsträckning. Betydelse för läraryrket I Lpo 94 står det att läsa att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster (Lärarförbundet, 006:10). Mot den bakgrunden är det nödvändigt att alla som verkar i skolan har insikt i vilka faktorer som kan bidra till att främja eller bryta könsmönster. Vidare är det angeläget att läraren organiserar sin undervisning med hänsyn därtill. 1 Könsspecifika beteenden. Avser antingen könsintegrerad eller könssegregerad undervisning. Det förra innebär gemensam undervisning för pojkar och flickor och det senare att de undervisas åtskilda från varandra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25960
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25960_1.pdf (322.3Kb)
Date
2011
Author
Einen Bergstrand, Anna Sofia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV