• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Orsak eller verkan? – Förekomsten av könsmönster i könsintegrerad och könssegregerad undervisning i ämnet idrott och hälsa i en klass 3

Sammanfattning
Syfte Huvudsyftet med denna studie var att utforska förekomsten av könsmönster1 i idrottsundervisningen i en klass 3. Mer specifikt var avsikten att utreda huruvida undervisningsformen påverkar pojkars och flickors beteenden och inbördes relationer. Ett delsyfte bestod i att undersöka om den aktivitet som utövas är av betydelse. Metod Studiens forskningsansats var kvalitativ. De datainsamlingsmetoder som användes är observation och intervju. Datamaterial bearbetades utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Urvalsgruppen innehöll 7 elever i en klass 3. Resultat Undervisningens form var av liten betydelse för hur pojkarna agerade. Den aktivitet som utövades spelade däremot roll. Könsmönster var i högre grad framträdande bland flickorna i närvaro än i frånvaro av det motsatta könet. De påverkades emellertid inte av innehållet i undervisningen i någon större utsträckning. Betydelse för läraryrket I Lpo 94 står det att läsa att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster (Lärarförbundet, 006:10). Mot den bakgrunden är det nödvändigt att alla som verkar i skolan har insikt i vilka faktorer som kan bidra till att främja eller bryta könsmönster. Vidare är det angeläget att läraren organiserar sin undervisning med hänsyn därtill. 1 Könsspecifika beteenden. Avser antingen könsintegrerad eller könssegregerad undervisning. Det förra innebär gemensam undervisning för pojkar och flickor och det senare att de undervisas åtskilda från varandra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25960
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25960_1.pdf (322.3Kb)
Datum
2011
Författare
Einen Bergstrand, Anna Sofia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV