dc.contributor.author | Einen Bergstrand, Anna Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:43Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25960 | |
dc.description.abstract | Syfte
Huvudsyftet med denna studie var att utforska förekomsten av könsmönster1 i idrottsundervisningen i en klass 3.
Mer specifikt var avsikten att utreda huruvida undervisningsformen påverkar pojkars och flickors beteenden och
inbördes relationer. Ett delsyfte bestod i att undersöka om den aktivitet som utövas är av betydelse.
Metod
Studiens forskningsansats var kvalitativ. De datainsamlingsmetoder som användes är observation och intervju.
Datamaterial bearbetades utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Urvalsgruppen innehöll 7 elever i en klass 3.
Resultat
Undervisningens form var av liten betydelse för hur pojkarna agerade. Den aktivitet som utövades spelade
däremot roll. Könsmönster var i högre grad framträdande bland flickorna i närvaro än i frånvaro av det motsatta
könet. De påverkades emellertid inte av innehållet i undervisningen i någon större utsträckning.
Betydelse för läraryrket
I Lpo 94 står det att läsa att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster (Lärarförbundet,
006:10). Mot den bakgrunden är det nödvändigt att alla som verkar i skolan har insikt i vilka faktorer som kan
bidra till att främja eller bryta könsmönster. Vidare är det angeläget att läraren organiserar sin undervisning med
hänsyn därtill.
1
Könsspecifika beteenden.
Avser antingen könsintegrerad eller könssegregerad undervisning. Det förra innebär gemensam undervisning
för pojkar och flickor och det senare att de undervisas åtskilda från varandra. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Orsak eller verkan? – Förekomsten av könsmönster i könsintegrerad och könssegregerad undervisning i ämnet idrott och hälsa i en klass 3 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |