Skriftliga omdömens komplexitet - En intervjustudie utifrån sex perspektiv om skriftliga omdömens syfte och funktion
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien är att belysa hur skriftliga omdömen bemöts av elever, vårdnadshavare, lärare, lärarstudenter,
rektorer och politiker. Vi vill synliggöra skillnader och likheter mellan dessa informanters uppfattningar kring
vad skriftliga omdömen har för syfte och funktion.
Vår studie bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med två lärare, två lärarstudenter, två elever, två rektorer, två
vårdnadshavare och två politiker. Intervjuerna har tolkats utifrån hermeneutiken som metodlära. Dessa tolv
personers uppfattningar om skriftliga omdömen är tänkt att ligga till grund för en större diskussion om skriftliga
omdömen och bedömning.
Resultatet av vår studie uppdagade två perspektiv där syftet antingen var att informera om elevens skolgång eller
att skriftliga omdömen skall fungera som ett verktyg för pedagogerna. Vårdnadshavarna, lärarna och politikerna
var eniga om att syftet med skriftliga omdömen var information om elevens skolgång. Lärarstudenterna och
eleverna ansåg dock att skriftliga omdömen skall fungera som ett verktyg för pedagogerna. Våra informanters
erfarenhet om skriftliga omdömens funktion visade sig dels vara att de användes i samband med
utvecklingssamtal och dels att de fungerade som ett mätinstrument. Alla informanter förutom två ansåg att
skriftliga omdömen är bra om de är formativt utformade och fungerar som ett stöd för elevens fortsatta
utveckling. En av de vårdnadshavare och en av de politiker vi har intervjuat tyckte dock även att en summativ
bedömning kan ha effekt i olika aspekter.
Med hjälp av våra resultat ser vi att åsikterna kring skriftliga omdömen skiljer sig åt och att en stor förändring
inom skolan tar lång tid. Våra slutsatser kan vi därför sammanfatta i följande påstående: Vi måste komma
överens om vilka syften bedömning bör ha för att få ett framtida förbättringsarbete inom skriftliga omdömen och
bedömning. Med vår studie har vi vidgat vårt perspektiv och vår förståelse för skriftliga omdömen och
bedömning. De resultat vi fick fram angående att lärarstudenterna kände sig dåligt insatta i arbetet med skriftliga
omdömen tycker vi borde ligga till grund för vikten av att lyfta detta innehåll under utbildningen för blivande
lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Frisk, Sofia
Andersson, Cecilia
Keywords
bedömning
betyg
IUP
skriftliga omdömen
Language
sv