Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn med
språksvårigheter.
Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?
Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarna
för att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?
Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat tre
förskollärare. Jag har också läst och bearbetat litteratur relevant för området. Dessa delar har jag sedan knutit
ihop i diskussionen.
Resultat: I resultatet framgår att förskollärarna i studien tycker det är viktigt att kartlägga barnens språkliga
nivå, t.ex. genom metoden TRAS. De framhåller det vardagliga samtalet som betydelsefullt för att stimulera
barns språk. Andra metoder som nämns är bl.a. rim och ramsor, högläsning och att använda sig av bilder.
Språksvårigheter de har stött på är bl.a. uttalsproblematik och språkförståelse. Förskollärarna beskriver att de
kontaktar specialpedagogen om de känner behov av det. Resultatet visar också att de kan använda något specifikt
material eller metod för barn med språksvårigheter, t.ex. TAKK, men alla förskollärarna framhåller att man
oftast arbetar med hela gruppen.
Betydelse för läraryrket: För att kunna fungera i vår omgivning är det viktigt att vi kan uttrycka oss och för att
utveckla ett väl fungerande språk är det nödvändigt att få vistas i en språkstimulerande miljö. Varje enskilt barn i
förskolan ska få det stöd det behöver. För att upptäcka vilka barn som behöver särskilt stöd på något område
krävs det att pedagogerna har en viss kunskap om barns språkutveckling och metoder för att kartlägga denna.
Alla pedagoger i förskolan bör vara medvetna om möjligheterna och vikten av att stimulera barns språk redan
när de är små. Värdefulla redskap i ett språkstimulerande arbete är t.ex. språklekar och det vardagliga samtalet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Björk, Angelica
Nyckelord
Förskola
språkutveckling
språksvårigheter
språk
Språk
sv