• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialogens hinder och förutsättningar: en intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av dialogiskt organiserad undervisning

Sammanfattning
Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien var att problematisera förhållandet mellan teori och praktik då det gäller dialogiskt organiserad undervisning. Studien bedrevs utifrån tre frågeställningar: Vilka hinder möter lärare för att kunna genomföra dialogiskt organiserad undervisning?, Vad anser lärare vara förutsättningarna för att genomföra dialogiskt organiserad undervisning? och Hur väl överensstämmer teori med praktik? För att besvara frågorna genomfördes en intervjustudie med ett arbetslag bestående av fem lärare. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper. En intervjuguide skapades och följdes under intervjuerna. Resultatet visar att lärarna upplever organisatoriska hinder, så som stora klasser, salar och möblering och brist på tid, för genomförandet av dialogiskt organiserad undervisning. Förutsättningarna som lärarna anger är av mer personlig karaktär så som kunskap och färdigheter hos såväl lärare som elever, och goda relationer. Teori överensstämmer delvis med praktik på så vis att lä- rarna anger många av de hinder och förutsättningar som tidigare forskning visat. Det finns dock en problematik gällande förhållandet teori och praktik då en del av de metoder och arbetssätt som bedöms som fördelaktiga för dialog, upplevs som svårapplicerade av lärarna. Teorier om dialogiskt organiserad undervisning kan kännas avlägsna den praktiserande verklighet som lärare befinner sig i och måste ses som något att sträva emot snarare än en verklighet som alltid kan uppnås. Vetskapen om och förståelsen för detta kan betraktas vara av stor betydelse för läraryrket. Vidare har studien betydelse för läraryrket då det tydliggörs att de förutsättningar som anses vara av stor vikt för dialogiskt organiserad undervisning är områden som lärare aktivt kan arbeta med i den dagliga verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25992
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25992_1.pdf (161.5Kb)
Datum
2011
Författare
Kristiansson, Sofie
Nyckelord
Sociokulturell teori
dialog
dialogiskt organiser
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV