• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.

Sammanfattning
Bakgrund och syfte Syftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolår två, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. Anledningen till att vi ville ta reda på detta var att vi i vår lärarutbildning läst både musik samt språkutveckling och fått en viss inblick i hur dessa ämnen kan integreras. Utifrån detta ville vi fördjupa vår kunskap om integrering av musik och språk. Frågeställning: Hur och varför använder sig pedagoger av musik som ett redskap i språkutveckling? Metod Studien är av kvalitativ karaktär med inriktning på ett fenomenografiskt angreppssätt. Vår ambition var att finna en variation av uppfattningar hos pedagoger. Genom tio öppna ostrukturerade intervjuer med elva respondenter var vår strävan att ta reda på hur och varför pedagogerna arbetade med musik som ett redskap i elevers språkutveckling. Vi ställde också frågor som särskilt rörde elever med svenska som andraspråk samt elever i språksvårigheter. När vi skrev intervjufrågorna samt diskuterade vårt material utgick vi ifrån tidigare forskning samt annan relevant litteratur i ämnet. Resultat Pedagogerna som vi intervjuade arbetade med musik för att främja elevernas språkutveckling på olika sätt. Ett arbetssätt var att skriva låtar med eleverna. Andra var att sjunga, göra framträdanden, rimma, ramsa och språkleka samt lyssna på musik. Enligt pedagogerna gav dessa musikaktiviteter bland annat eleverna goda möjligheter att lära sig nya ord, öva upp en fonologisk medvetenhet, stärka sitt självförtroende, samt få ett skriv- och läsintresse. I studien beskrivs en mängd arbetssätt och tankar kring hur pedagoger kan arbeta med musik som ett redskap i elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vår studie är relevant för utbildningsvetenskapen då den presenterar arbetssätt och argument till pedagogiskt arbete med musik och språkutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25996
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25996_1.pdf (371.2Kb)
Datum
2011
Författare
Andersson, Malin
Nordberg, Olga
Thomée, Emma
Nyckelord
Tal-
läs- och skriftspråksutveckling
kommunikati
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV