• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle

Abstract
Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kan det bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiska förutsättningarna i barnens närmiljö? Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deras konsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. För att undersöka dessa frågor genomfördes en kvalitativ studie i två olika miljöer, en förskola i Tynnered och i en förskoleklass i Göteborgs södra skärgård. Här intervjuades sammanlagt tre pedagoger. På förskolan och i förskoleklassen genomfördes en enkätundersökning som mer hade formen av en frågeundersökning. Studien genomsyrades av att de vuxnas röst hördes mycket tydligare än barnens och analysen och slutdiskussionen bygger mer på de vuxnas perspektiv, eftersom det visade sig vara nödvändigt att detta uppmärksammades mer i våra frågeställningar. När vi startade vår studie, trodde vi att vi skulle få ett helt annat resultat än vad som kom fram under arbetsprocessens gång. Vi trodde att det var barnet som styrde konsumtionen men, den styrande länken i all konsumtion visade sig vara den vuxna som hade en föreställning av vad den trodde barnet ville och behövde ha. Vi fann hur styrande media och reklam var för de vuxnas val av inköp och att det i samhället finns en ram som beskriver hur den ”lyckliga” människan skall leva för att uppnå detta tillstånd. Vi tror att genom att arbeta med hållbar utveckling i förskola/skola, får barnet en förståelse för vikten av att värna om den miljö vi lever i. Genom kommunikationen som verktyg för att förstå våra medmänniskor möjliggörs en öppenhet av mångfald och förståelse för varandra där demokratin och empatin blir styrande element som vår framtida generation kan bygga vidare på i samhället.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26007
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26007_1.pdf (671.3Kb)
Date
2011
Author
Hederstedt, Camilla
Ottosson, Petra
Keywords
Konsumtion
barn
fantasi och kreativitet
hållbar
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV