• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ämnesintegration – schemat, tiden och viljan. En analys av några skolledares och lärares uppfattningar kring ämnesintegrationens skeenden och förutsättningar.

Sammanfattning
I min erfarenhet arbetas det inte i någon större utsträckning ämnesintegrerat i skolan och jag har länge funderat på varför. Med denna studie ville jag därför försöka hitta de argument som skolledare och lärare uppger som avgörande för att skolorna kommer till att arbeta ämnesintegrerat. Dessutom ville jag undersöka i vilken utsträckning det arbetas på detta sätt. Arbetet är en empirisk studie där jag använt intervjun som metod. Totalt har jag intervjuat 28 skolledare och lärare på åtta olika skolor inom gränsen för en av Göteborgs kranskommuner. Intervjuerna har spelats in, transkriberats och ligger som grund för min analys och resultatdel. Jag anser att jag utifrån intervjupersonernas svar har kunnat kartlägga i vilken utsträckning ett ämnesintegrerat arbete sker. Jag anser även att jag funnit de avgörande faktorerna för ett ämnesintegrerat arbete, där schemat, tiden och viljan är några av dessa faktorer. Med min intervjuer och med stöd från min presentation av tidigare forskning har jag kunnat dra vissa slutsatser. Resultatet visar därmed: - Att ämnesintegrerat arbete visst sker på skolorna men att det behöver utvecklas för att skolorna verkligen ska kunna säga att de arbetar ämnesintegrerat. - Att de tyngst avgörande faktorerna är schemat, tiden och viljan. Läggs schemat så att det verkar för ämnesintegration, skapas tiden för ett sådant arbete. Men finns inte viljan kommer ett ämnesintegrerat arbete vara svårt att få till. - Att det eventuellt behövs en förändring i lärarnas uppdragsbeskrivning för att ämnesintegrationen ska komma till att ske och bli bra. Det står inte explicit i lärarnas uppdragsbeskrivning idag att de ska verka för ett ämnesintegrerat arbete. - Att det råder en problematik i begreppet ämnesintegration då det inte finns en klar gemensam definition av detta i skolan. Definitionen av begreppet kan därmed i sig vara avgörande för att ett ämnesintegrerat arbete sker.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26011
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26011_1.pdf (318.5Kb)
Datum
2011
Författare
Steen, Daniella S.
Nyckelord
ämnesintegration
ämnesövergripande
ämnessamverka
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV