Show simple item record

dc.contributor.authorJäwert, Petrasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:09Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:09Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26022
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att klargöra tankestrukturen i Ämnesplan för ämnet engelska för gymnasiet. Uppsatsens frågeställningar är följande: Vad är det för kunskapssyn som framträder i ämnesplanen? Hur påverkar denna kunskapssyn språkundervisningen? Metod Metoden som har använts är den kvalitativa textanalysen. Det ska nämnas att analysen även tangerar den diskursanalytiska metoden såtillvida att ämnesplanen har inplacerats i en utbildningspolitisk diskurs. Frågeställningen angående kunskapssyn har anknutits till läroplansteori. Vad gäller kunskapssynens påverkan på språkundervisningen så har ett språkdidaktiskt perspektiv varit till hjälp. Resultat Kunskapssynen i Ämnesplan för ämnet engelska har starka drag av de två utbildningsfilosofierna essentialism och progressivism, vilket leder till en inbyggd motsättning typisk för den vetenskapligt rationella utbildningskonceptionen. De mest utmärkande dragen i ämnesplanen är: Läraren ska återta (från eleven) initiativet i undervisningen. Centralt innehåll återinförs i engelskundervisningen. Högre kunskapskrav ställs på eleverna. Eleven ska ha nytta av sina engelskkunskaper i vardagens samhälls- och arbetsliv och därför måste engelskundervisningen anpassas till individens val av utbildning. En följd av detta är en starkare ämnesintegration än tidigare och en tydligare differentiering i undervisningen. Budskapet i ämnesplanen är tydligt – utbildningen måste styras upp och man måste inta ett rationellt perspektiv inom undervisningen för att kunna tillgodose samhällets kunskapsbehov.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectengelskasv
dc.subjectämnesplansv
dc.subjectgymnasietsv
dc.subjectläroplansteori,sv
dc.titleMed en rationell kunskapssyn som ledstjärna. En textanalys av Ämnesplan för ämnet engelskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record