Tomatismetoden i didaktiken.
Sammanfattning
I mitt arbete "Tomatismetoden i didaktiken" - En effektiv träningsmetod eller humbug?, söker
jag svar på vad Tomatismetoden är och hur den fungerar, kan den fungera som ett didaktiskt
verktyg och då i så fall hur?
För att söka dessa svar har jag använt mig av metod såsom litteraturundersökning samt intervju,
då i form av en samtalsintervju och en skriftlig intervju.
Det material jag har använt mig av är litteratur som behandlar Tomatismetoden,
informationssökning på Internet samt den information jag fått fram via intervjuer.
Det svar jag finner i mitt arbete belyser bl.a. finansiella problem med att implementera
Tomatismetoden i det obligatoriska skolväsendet. Att ett sådant projekt skulle vara mycket
resurskrävande. Däremot skulle det möjligen även finnas saker att vinna vid ett sådant införande
såsom att förbättra koncentrationen, fokusen, inlärningen mm, hos eleverna, samt bl.a. ökad
arbetsro för lärarna. Vidare visar min undersökning att det är svårt att påvisa metodens
vetenskaplighet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Regenthal, Lola
Nyckelord
Tomatismetoden
Didaktik
Inlärning
Språk
sv