Gemensam litteraturläsning och boksamtal
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner
och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år.
Metod
Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. Intervjuerna har gemenomförts med
fem verksamma lärare från årskurs 1-6 och två bibliotekarier. Respondenternas svar har sedan analyserats och
diskuterats utifrån den litteratur och tidigare forskning som finns inom området.
Resultat
Resultatet av respondenternas svar visar på ett flertal olika funktioner och begräsningar. Det har framgått att
viktiga funktioner är ett utökat ordförråd och bättre läsförståelse, vilket även gynnar andra ämnen samt en
utvecklad förmåga att kunna läsa mellan raderna och koppla texters innehåll till det egna livet. Flera av
respondenterna har också påvisat ett antal didaktiska dilemman i arbetet med gemensam litteraturläsning och
boksamtal. För stora grupper, tidsbrist samt heterogena grupper där läskapaciteten och intresset skiljer sig åt hos
eleverna är några av de didaktiska dilemman som respondenterna påvisar.
Betydelse för läraryrket
I nya kursplanen för svenska, ur Lgr11, tas centrala innehåll i årskurs 1-3 upp när det gäller undervisningen i
Läsa och Skriva . Det står att arbetet skall synliggöra olika lässtrategier för att tolka och förstå texter samt att
anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Ett kontinuerligt arbete med gemensam litteraturläsning och
boksamtal kan vara ett led i undervisningen för att elever skall uppnå målen i den nya kursplanen menar vi med
stöd av respondenternas svar och tidigare forskning. Lika viktigt blir det också att arbeta med och studera olika
metoder för reflekterande läsning inom lärarutbildningen. Under studiens gång har vi varit i kontakt med några
verksamma lärare och bibliotekarier som aktivt arbetar med detta ämnesområde. De har delgivit oss kunskaper
och erfarenheter som de har med sig från arbetet med metoden, vilket i sin tur har fördjupat vår kunskap. I
dagsläget känner vi oss nöjda, eftersom vi har erhållit konkreta tips och metoder för hur ett aktivt arbete med
gemensam litteraturläsning och boksamtal kan bedrivas i syfte att utrusta eleverna med de redskap de behöver i
sin fortsatta utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Andersson, Caroline
Gustafsson, Susanne
Nyckelord
Boksamtal
läsintresse
läskapacitet
Språk
sv