• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nio lärares upplevelser av sin förändrade lärarroll i ljuset av den frimodiga eleven

Sammanfattning
Frågeställningar • Hur erfar lärare att deras utgångsläge som ledare har förändrats i relation till elevers ökade delaktighet och ansvar? • Hur kan man som lärare se elevens frimodighet, medvetenhet och inflytande som en tillgång istället för hot? Metod För att kunna besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativ intervjustudie med nio lärare. Metoden valdes för att kunna lyfta fram kvalitéer i lärares upplevelser kring den förändrade lärar- och elevrollen. Intervjuerna resulterade i en analytisk beskrivning av lärares upplevelser. Resultat Lärare erfar att eleverna har fått större inflytande och delaktighet i undervisningen. Elever har också fått större ansvar för sitt lärande och är på så vis mer medveten. Även om eleverna tar för sig mer, drivs av lust och vilja i större utsträckning än förut så erfar inte lärare det som ett hot mot deras lärarroll. De tvingas visserligen motivera mer och arbeta för elevernas förtroende men lärare upplever ändå den förändrade elevrollen som positiv. Eleverna är inte lika försagda som förr och förkovrar skolans verksamhet och lärare upplever att de har ett större utbyte av eleverna nu. Betydelse för läraryrket Om man har uppfattningen att elever är som förr, på så vis att man som lärare har en naturlig auktoritet och eleverna bara kommer att lyda, kan man bli ställd när man upptäcker att eleverna är ifrågasättande, medvetna och vill veta varför de ska göra saker och ting i skolan. Uppsatsen framhåller hur man kan se den frimodiga eleven som en tillgång och inte som ett hot mot lärarrollen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26059
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26059_1.pdf (475.2Kb)
Datum
2011
Författare
Jansson, Frida
Nyckelord
Lärarrollen
elevrollen
frimodig
auktoritet
del
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV