dc.contributor.author | Karlsson, Hanna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:24:39Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:24:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26060 | |
dc.description.abstract | Syfte med undersökningen är att vidga förståelsen för hur roller och de strukturer grupper
uppbyggda av påverkar den enskilde eleven. Data har samlats in genom observationer och
intervjuer i tre årskurser på det naturvetenskapliga programmet. Fokus i mitt arbete har dels
legat på olika delar av klassrumssituationen och företeelser som kan signalera hur gruppen är
strukturerad och hur rollerna är fördelade, och dels har jag fokuserat på aspekter som blir
tydliga i det man kan kalla klassprocessen. Den process som börjar med att en grupp individer
samlas under samma beteckning till att så smångingom bli en klass med normer, strukturer,
förväntningar och roller och hur dessa aspekter påverkar individen. Att som lärare ha kunskap
och medvetenhet om hur roller och strukturer fungerar i kollektiv och för den enskilda
individen gör honom eller henne bättre rustad att möta läroplanens krav att alla elever ska
behandlas lika och samtidigt individuellt. De synliga och hörbara signalerna på roller och
strukturer kan fungera som värdefulla redskap för att kunna upptäcka och påverka enskilda
individer som gruppen som helhet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Gymnasiet | sv |
dc.subject | roller | sv |
dc.subject | strukturer | sv |
dc.subject | hierarkier | sv |
dc.subject | symboli | sv |
dc.title | Elever i samspel-en studie om roller och strukturer i klasser på naturvetenskapliga programmet. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |