Show simple item record

dc.contributor.authorWestöö, Annasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:43Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:43Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26062
dc.description.abstractSyftet med studien är att ta reda på vad undervisning för hållbar utveckling kan innebära för lärare i grundskolan samt hur planeringen av sådan undervisning kan se ut. Fokus riktas mot i vilken grad hållbar utveckling är integrerat i undervisningen, lärarnas tolkningar av nationella och lokala mål, gemensam samordning och planering för progression mellan skolår ett till nio samt vad lärarna vill att undervisningen för hållbar utveckling skall leda till. Undersökningsfältet är en kommunal skola i Göteborg. För att besvara frågeställningarna har en enkätstudie med 8 lärare samt intervjuer med tre lärare gjorts. Resultatet visar att lärarna har olika syn på vad undervisning för hållbar utveckling skall innefatta och leda till. På skolan saknas den planering för progression och samordning mellan tidigare och senare skolår som betonas i denna studies litteraturöversikt. I viss utsträckning arbetar lärare på skolan för att främja elevernas integration av kunskaper från olika ämnesområden men detta sker inte i alla arbetslag. En didaktisk konsekvens av de resultat som framkommer i studien tycks vara att undervisningen för hållbar utveckling står eller faller med varje enskild lärares utbildning, intresse och tid. Därmed garanteras inte alla elever på den undersökta skolan en undervisning som bygger på den helhetssyn som krävs för att utveckla förståelse för frågor rörande hållbar utveckling.            sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUndervisning för hållbar utvecklingsv
dc.subjectplanering avsv
dc.titlePlanering av undervisning för hållbar utvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record