• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det där har du säkert missförstått, hon som alltid är så snäll” En studie baserad på tre gruppintervjuer med flickor kring mobbning  

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna studie handlar om mellanstadieflickors mobbningstendenser; hur de uppstår, yttras och vem mobbaren och offret är. Syftet är därmed att ta reda på hur flickor talar kring de faktorer som leder till mobbning och deras förslag på förebyggande åtgärder. Detta föranledde följande frågeställningar; Hur beskriver flickorna att mobbningen tar sig uttryck? Hur anser flickor att mobbning uppstår och vem kan bli mobbare respektive offer? Och på vilka sätt anser flickorna att skolan skall agera för att förebygga mobbning? Arbetet är uppbyggt kring litteratur och forskning i ämnet. Under arbetets gång blev bristen på litteratur och tidigare forskning kring enbart flickors mobbning, väldigt tydlig. I denna studie användes en kvalitativ samtals intervju i grupper. Studien belyser uppfattningar om mobbning ur ett elevperspektiv. Jag ville att flickorna skulle beskriva flickors sätt att mobba utifrån sin egen upplevelse. Intervjuerna genomfördes i tre olika grupper med 4-6 flickor i varje. Resultatet pekar på att den särskilda mobbning som bedrivs av flickor är ytterst mångfacetterad. Den är svår att upptäcka och väldigt subtil inför de vuxnas ögon. Flickorna själva kan känna igen varje nyansering och växling, de förstår precis vem som är mobbad, vem som är offer och varför. Resultatet visar också hur vi vuxna ofta inte uppfattar mobbningen och låter oss luras av mobbarens snälla fasad menar flickorna. Att känna till de olika nyanser som flickors mobbning bedrivs med, är av stor vikt för oss lärare. Då mobbningen är ytterst subtil och flickorna duktiga på att dölja den är det viktigt att vi har kännedom om vilka signaler vi ska titta efter. Det viktigt att vi ökar vår medvetenhet och tar våra förutfattade uppfattningar om vissa flickor åtsidan när vi försöker komma underfund med en misstänkt mobbningssituation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26064
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26064_1.pdf (5.026Mb)
Datum
2011
Författare
Fazlic, Armina
Nyckelord
mobbning
faktorer
aggressivitet
flickor
elevpe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV