• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola med montessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilka likheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ett vardagligt sätt? För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektive inrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetar kring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. Jag använde mig av en kvalitativ undersökning i form av enkät med frågor om hur man på förskolan arbetar med matematik. Stöd i min undersökning har också varit för ämnet relevant litteratur. Med hjälp av enkätundersökningen kom jag fram till att man i denna Reggio Emiliaförskola inte använder sig av något specifikt material som är framställt just för Reggio Emilia, utan av naturmaterial och saker som finns tillgängliga både i ute och innemiljö. I montessoriförskolan fick jag reda på att de använder sig av eget material som är specifikt just för montessoripedagogiken men att man också använder sig av matematik i det praktiska vardagsarbetet. En likhet mellan de båda arbetsätten är att de arbetar fritt i en fri miljö. Varken inom Reggio Emilia eller montessoripedagogiken använder man sig av regelrätt undervisning, utan man vill i båda inriktningarna att barnen själva skall upptäcka sitt lärande genom stöd och stimulans båda av pedagoger och kamrater. Reggio Emilia förskolans huvudsakliga principer är lyssnandet, dokumentaionen och reflektionen. Montessoripedagogiken bygger på tanken att utvecklas i en bestämd plan där de känsliga perioderna är viktiga att uppmärksamma genom observationer. Idag finns det många pedagogiska val att ta hänsyn till, därför gäller det att vi som pedagoger alltid måste ha ett öppet sinne och en nyfikenhet på det som händer här och nu, både vad gäller skolpolitiskt men också när det gäller vetenskapliga tillvägagångssätt och inflytanden kring barns lärande. För det är vi pedagoger som har i uppgift att ha inflytande över skolans  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26066
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26066_1.pdf (207.9Kb)
Datum
2011
Författare
Hedén, Anna
Karlsson, Sara
Nyckelord
Reggio Emilias arbetsätt
montessoripedagogik
mat
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV