• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fakta och förståelse – en jämförande studie mellan en Europaskola och en svensk skola

Abstract
Syftet med den här studien är att undersöka om det finns skillnader i faktakunskap respektive förståelsekunskap hos eleverna på en Europaskola jämfört med eleverna på en svensk skola. Undersökningen bygger på en kvantitativ enkätundersökning på totalt 153 elever på de båda skolorna. Eleverna är mellan 13 och 15 år. Av undersökningen har det framkommit att det finns skillnader i elevernas fakta- och förståelsekunskaper. Europaskolans elever presterar bättre både när det gäller faktakunskap ochBorttaget: förståelsekunskap. Störst skillnad är det i förståelsekunskaperna. Jämförande studier mellan länder ger en fingervisning om vilka resultat de metoder och teorier kring lärande som landet använder sig av. Svensk skola har i internationella studier visat på en nedgång när det gäller elevers kunskaper inom naturvetenskap. En konsekvens av de försämrade resultaten är att man får en diskussion kring svensk skola.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26069
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26069_1.pdf (416.5Kb)
Date
2011
Keywords
Naturvetenskap
Europaskolan
PISA
fakta
förståe
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV