Fakta och förståelse – en jämförande studie mellan en Europaskola och en svensk skola
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka om det finns skillnader i faktakunskap respektive
förståelsekunskap hos eleverna på en Europaskola jämfört med eleverna på en svensk skola.
Undersökningen bygger på en kvantitativ enkätundersökning på totalt 153 elever på de båda skolorna.
Eleverna är mellan 13 och 15 år.
Av undersökningen har det framkommit att det finns skillnader i elevernas fakta- och
förståelsekunskaper. Europaskolans elever presterar bättre både när det gäller faktakunskap ochBorttaget:
förståelsekunskap. Störst skillnad är det i förståelsekunskaperna.
Jämförande studier mellan länder ger en fingervisning om vilka resultat de metoder och teorier kring
lärande som landet använder sig av. Svensk skola har i internationella studier visat på en nedgång när det
gäller elevers kunskaper inom naturvetenskap. En konsekvens av de försämrade resultaten är att man får
en diskussion kring svensk skola.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Nyckelord
Naturvetenskap
Europaskolan
PISA
fakta
förståe
Språk
sv