Show simple item record

dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:00Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:00Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26069
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att undersöka om det finns skillnader i faktakunskap respektive förståelsekunskap hos eleverna på en Europaskola jämfört med eleverna på en svensk skola. Undersökningen bygger på en kvantitativ enkätundersökning på totalt 153 elever på de båda skolorna. Eleverna är mellan 13 och 15 år. Av undersökningen har det framkommit att det finns skillnader i elevernas fakta- och förståelsekunskaper. Europaskolans elever presterar bättre både när det gäller faktakunskap ochBorttaget: förståelsekunskap. Störst skillnad är det i förståelsekunskaperna. Jämförande studier mellan länder ger en fingervisning om vilka resultat de metoder och teorier kring lärande som landet använder sig av. Svensk skola har i internationella studier visat på en nedgång när det gäller elevers kunskaper inom naturvetenskap. En konsekvens av de försämrade resultaten är att man får en diskussion kring svensk skola.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNaturvetenskapsv
dc.subjectEuropaskolansv
dc.subjectPISAsv
dc.subjectfaktasv
dc.subjectförståesv
dc.titleFakta och förståelse – en jämförande studie mellan en Europaskola och en svensk skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record