Att kämpa i motvind. En fallstudie om ämnesintegration på yrkesprogram i gymnasieskolan.
Abstract
Undersökningen fokuserar på ämnesintegration på yrkesprogram i gymnasieskolan. Den
kommer belysa litteratur som anknyter till ett integrerat arbete, som till exempel Dewey. Men
även synen på läroplanen, dess ursprung och hur de olika läroplanerna har sett ut genom
tiderna, vad de står för och hur lärare använder sig av läroplanen kommer att figurera i
uppsatsen. Syftet med undersökningen är att få fördjupad kunskap anledningen till varför en
lärare arbetar ämnesintegrerat, och med det som grund kommer studien att utföras som en
fallstudie. I den här fallstudien kommer det vara en lärare och några av hans elever som
intervjuats och observerats vid två tillfällen. Undersökningen beskriver hur de ser på
integrerat arbete. I analysen av detta empiriska material som samlats in har fallstudien fyra
rubriker: Att se det positiva hos elever, Att kämpa trots motvind, Kan böcker vara ett hinder
och En ny samhällssyn. De fyra rubrikerna kommer att vara temat för den resultatdel som
uppsatsen innehåller. Ämnesintegration är ett samarbete mellan lärare, uppsatsens mål är att
uppmärksamma detta arbetssätt även om det inte attraherar för alla lärare i slutändan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Cederström, Sofie
Keywords
Ämnesintegration
fallstudie
Language
sv