• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande

Sammanfattning
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin egen roll i den ”fria leken”. Frågeställningar: Hur påverkar den ”fria leken” barns lärande och utveckling? Vilken syn på sambandet mellan ”fri lek” och lärande har pedagogerna? Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i den ”fria leken”? Metod: Jag har gjort en kvalitativ undersökning genom enkät och intervjustudier där jag har använt mig av mestadels öppna frågor. Jag har också använt mig av litteratur som behandlar ämnet lek, utveckling och lärande samt olika lekteorier. Jag har sedan analyserat svaren från enkät och intervjustudien med hjälp av litteraturen och därefter själv diskuterat resultaten av studien. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna anser att den ”fria leken” är betydelsefull för barns lärande och utveckling och detta styrks även i litteraturen som presenterats i studien. Pedagogerna anser även att det är viktigt att man som vuxen deltar i den ”fria leken”. Betydelse för läraryrket: Det är viktigt att som pedagog tänka på att den ”fria leken” främjar barns utveckling och lärande och att det påverkar barnen positivt om man är med i leken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26082
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26082_1.pdf (127.0Kb)
Datum
2011
Författare
Thorson, Kristina
Nyckelord
lek
utveckling
lärande
pedagog
förskola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV