• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering eller exkludering av barn i behov av stöd i förskolan

Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att få personal i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt gentemot barn i behov av stöd samt få dem att tänka om och vidare. Detta för att de skall kunna utvecklas och komma vidare både personligt samt professionellt. Min frågeställning baseras på syftet för studien. Frågeställningen består av fyra frågor som i diskussionen skall tas upp. Hur uppfattar personalen i förskolan barn i behov av stöd? Vilka uppfattningar framkommer om att placera barn i behov av stöd i förskolan, inkludering eller exkludering? Ser man som ett hinder för att inkludera ett barn i behov av stöd i förskolan? Vilka uppfattningar finns bland personalen i förskolan om att kunna bemöta ett barn i behov av stöd? Metoden för att samla in data är samtalsintervjuer. Intervjuer som gjorts med både anställda förskollärare samt anställda barnskötare, som gjorts på två olika förskolor under samma enhet. Just intervju som metod valdes framför enkätundersökning då en kvalitativundersökning är mer relevant för denna form av undersökning. Resultatet redovisas, jämförs och tas det upp för att visa vad som sagts och för att kunna diskutera deras svar. Inkludering är positivt, både för barn och personal, säger respondenterna. Å andra sidan anser vissa att inkludering bara funkar om man får en resurs. Men inkludering tros inte passa för alla barn. Det framkommer också att personalen i förskolan anser sig ha lågt med kunskap om barn i behov av stöd, vilket kan ha påverkat deras svar i intervjuerna. Diskussionsdelen finns till för att kunna besvara frågeställningen samt syftet med studien. Här kan ni följa min tankegång, personalen samt referensernas på en och samma gång. Slutsatsens syfte är att formulera vad som kommit fram under studien samt som en avslutning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26093
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26093_1.pdf (205.1Kb)
Datum
2011
Författare
Persson, Carin
Nyckelord
Inkludering
Exkludering
Barn i behov av stöd
Fö
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV