• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför utomhuspedagogik?

Sammanfattning
Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barns lärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger. Vi har i denna uppsats ställt oss tre frågor: -Vad lär sig barn av utomhuspedagogik? -Hur lär sig barn av utomhuspedagogik? -Hur gör pedagogen för att barnen ska lära sig genom utomhuspedagogik? Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi ville få fram hur pedagogerna tänkt kring utomhuspedagogik för barns lärande, både i stort och utifrån den observation som vi använt oss av. Observationen utfördes genom att vi var fullständiga observatörer. Vi har även utfört samtalsintervjuer där pedagogerna fick svara utifrån sina egna tankar kring innehållet om utomhuspedagogik. Materialet vi använt oss av består av observationsprotokoll och intervjuprotokoll (se bilaga). Vår teoretiska bakgrund innefattar tidigare forskning, en doktorsavhandling samt förskolans läroplan, Lpfö98. Vi har sedan gjort analyser av vårt material från undersökningen och kopplat det till teoribakgrunden. Vi har i diskussionen diskuterat för oss intressanta aspekter på innehållet samt diskuterat nya insikter. Konkret pedagogiskt stöd i läroplanen om utomhuspedagogikens betydelse för verksamheten skulle kunna påvisa dess användbarhet. Pedagoger kunde då få upp ögonen för hur man kan använda sig av utomhuspedagogik och stärkt dess position. Barn lär med kropp, tanke och sinnen för att bilda en helhetsförståelse i lärandet. Genom utomhuspedagogik kan teori och praktik samverka för en bredare förståelse av lärandet, men också ge barnen möjlighet att bygga teorin ur det redan kända.            
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26102
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26102_1.pdf (246.9Kb)
Datum
2011
Författare
Jonsson, Maria
Nyckelord
Autentisk
lek
lärande
motorik
pedagogen
prakt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV