Läromedelsstyrning – orsak eller symptom. En studie om läromedelsstyrning i matematikundervisning.
Abstract
De senaste åren har det i media tonat fram en bild av en svensk skola i kris. Rapporter som TIMSS (007) och
Pisa (009) visar att svenska elevers kunskaper inte hamnar högt på listorna i jämförelse med andra länder, vilket
de har gjort tidigare år. Läromedelsstyrningen framhålls ofta som orsak till problematiken.
Syftet med denna studie är att belysa pedagogers intentioner och tankar kring planering och undervisning och
hur dessa är kopplade till dagens läromedelsstyrda lektioner.
Om där finns en diskrepans vad kan då vara orsaken? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört en
kvalitativ intervjustudie med tillhörande observationer med fyra pedagoger som representerar år 4-6 ,år 7-9 samt
grundsärskolan. Intervjuerna har videofilmats och sedan transkriberats.
Resultatet från studien visar att trots att läromedelsstyrningen är ett faktum inom den svenska skolan så är
pedagogers intentioner att undervisningen ska vara kopplad till alla mål i kurs- och läroplaner. I resultatet
beskrivs också faktorer som pedagoger upplever kan utgöra hinder eller begräsningar för att kunna utföra sitt
arbete enligt kurs- och läroplaner. Vid diskussionen lyfter vi fram att läromedelsstyrningen i svenska skolan
snarare är ett symptom än den grundläggande problematiken.
Sammantaget visar studien att den kedja av orsaker som ligger till grund för svenska elevers kunskapsfall är mer
komplicerad än vi trott och är i behov av mer forskning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Wennberg, Maria
Tahvanainen, Madelene
Keywords
Läromedelsstyrning
intentioner
uppfattningar
Language
sv