• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läromedelsstyrning – orsak eller symptom. En studie om läromedelsstyrning i matematikundervisning.

Sammanfattning
De senaste åren har det i media tonat fram en bild av en svensk skola i kris. Rapporter som TIMSS (007) och Pisa (009) visar att svenska elevers kunskaper inte hamnar högt på listorna i jämförelse med andra länder, vilket de har gjort tidigare år. Läromedelsstyrningen framhålls ofta som orsak till problematiken. Syftet med denna studie är att belysa pedagogers intentioner och tankar kring planering och undervisning och hur dessa är kopplade till dagens läromedelsstyrda lektioner. Om där finns en diskrepans vad kan då vara orsaken? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört en kvalitativ intervjustudie med tillhörande observationer med fyra pedagoger som representerar år 4-6 ,år 7-9 samt grundsärskolan. Intervjuerna har videofilmats och sedan transkriberats. Resultatet från studien visar att trots att läromedelsstyrningen är ett faktum inom den svenska skolan så är pedagogers intentioner att undervisningen ska vara kopplad till alla mål i kurs- och läroplaner. I resultatet beskrivs också faktorer som pedagoger upplever kan utgöra hinder eller begräsningar för att kunna utföra sitt arbete enligt kurs- och läroplaner. Vid diskussionen lyfter vi fram att läromedelsstyrningen i svenska skolan snarare är ett symptom än den grundläggande problematiken. Sammantaget visar studien att den kedja av orsaker som ligger till grund för svenska elevers kunskapsfall är mer komplicerad än vi trott och är i behov av mer forskning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26103
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26103_1.pdf (216.0Kb)
Datum
2011
Författare
Wennberg, Maria
Tahvanainen, Madelene
Nyckelord
Läromedelsstyrning
intentioner
uppfattningar
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV