• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läromedelsstyrning – orsak eller symptom. En studie om läromedelsstyrning i matematikundervisning.

Abstract
De senaste åren har det i media tonat fram en bild av en svensk skola i kris. Rapporter som TIMSS (007) och Pisa (009) visar att svenska elevers kunskaper inte hamnar högt på listorna i jämförelse med andra länder, vilket de har gjort tidigare år. Läromedelsstyrningen framhålls ofta som orsak till problematiken. Syftet med denna studie är att belysa pedagogers intentioner och tankar kring planering och undervisning och hur dessa är kopplade till dagens läromedelsstyrda lektioner. Om där finns en diskrepans vad kan då vara orsaken? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört en kvalitativ intervjustudie med tillhörande observationer med fyra pedagoger som representerar år 4-6 ,år 7-9 samt grundsärskolan. Intervjuerna har videofilmats och sedan transkriberats. Resultatet från studien visar att trots att läromedelsstyrningen är ett faktum inom den svenska skolan så är pedagogers intentioner att undervisningen ska vara kopplad till alla mål i kurs- och läroplaner. I resultatet beskrivs också faktorer som pedagoger upplever kan utgöra hinder eller begräsningar för att kunna utföra sitt arbete enligt kurs- och läroplaner. Vid diskussionen lyfter vi fram att läromedelsstyrningen i svenska skolan snarare är ett symptom än den grundläggande problematiken. Sammantaget visar studien att den kedja av orsaker som ligger till grund för svenska elevers kunskapsfall är mer komplicerad än vi trott och är i behov av mer forskning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26103
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26103_1.pdf (216.0Kb)
Date
2011
Author
Wennberg, Maria
Tahvanainen, Madelene
Keywords
Läromedelsstyrning
intentioner
uppfattningar
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV