Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning
Sammanfattning
Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidiga
taluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt i
förskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. Val av metoder består av
enkätundersökning där två förskolor och fem förskoleklasser i två olika skolor ingår samt observationer i en
förskola och två förskoleklasser. Informanternas enkätsvar och observationer analyserades utifrån
undersökningsfrågor med stöd i tidigare forskning om barns matematiklärande. Analys av resultatet är upplagt på
så sätt att jämförelse mellan förskolan och förskoleklassen samt inom samma praktiker står i fokus. Detta för att
synliggöra likheter och skillnader mellan dessa praktiker vilket också är syftet med studien. Resultatet visar på
att det arbetas på ett medvetet sätt gällande matematik i både förskolan och förskoleklassen även om det skiljer
sig i hur arbetet går till. Grundläggande taluppfattningen är något som samtliga lärare lyfter fram i sitt arbete
med barnen och några menar även att den utgör grunden för den fortsatta förståelsen av matematiken. I
förskoleklassen arbetas mer skolförberedande vilket inte kan urskiljas i lärarnas arbetssätt i förskolan. Denna
studie kan hjälpa lärare och förskollärare i sin yrkesroll eftersom det ligger i lärares uppdrag att ge barn
möjlighet till positiva möten med matematiken både i förskolan och i förskoleklassen. Att vara en medveten och
lyhörd lärare som har förmåga att ta barns perspektiv, utgå ifrån barns sätt att tänka och ge dem möjlighet till
lustfyllt lärande lyfts fram i studien. Under arbetets gång har jag fått möjlighet att utveckla förståelse för
vetenskapligt förhållningssätt vilket har stor betydelse för läraryrket.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Dizdarevic, Fazila
Nyckelord
matematik
grundläggande taluppfattning
förskola,
Språk
sv