• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man vill ju inte ha några äckliga gubbar…” – En studie i elevers uppfattningar om lärare på Facebook

Abstract
Denna examensuppsats baseras på 30 elevers uppfattningar om sin relation till lärare på det sociala nätverket Facebook. Idag har en stor del av gymnasieelever en profil på Facebook och även en del lärare. Att dessa två därför kommer mötas på Facebooks sociala arena är oundvikligt. Syftet var att ge en kvalitativ relief till de i huvudsak kvantitativa undersökningar från bl.a. Lärarnas Riksförbund som kartlagt hur sociala medier används i skolan. Forskningsfrågan för uppsatser lyder: ”Hur resonerar elever kring att ha lärare som vänner på Facebook?”. Med samtalsintervjuer har 30 elever, uppdelat i tre grupper om tio elever, samtalat kring ett antal intervjufrågor om Facebook, lärares plats på Facebook samt hur lärare bör agera på Facebook i relation till sina elever. Resultatet har redovisats med citat och resonemang tagna från samtalsintervjuerna. Undersökningen visar att elever väljer att skapa vänskapsrelation på Facebook i syfte att ha en snabbare och enklare kommunikationsmöjlighet. Detta innebär att eleverna också förväntar sig att lärare som har vänskapsrelationer med sina elever också finns tillgängliga för eleverna även efter arbetstid. Undersökningen visar också att det finns en tydlig etikett i hur en lärare bör uppföra sig mot sina elever på Facebook. Det är viktigt för skolan och läraryrket att ha ett förhållningssätt till elever på sociala medier. Därför är det också viktigt att veta hur eleverna själva tänker kring dessa problem som kan dyka upp i dessa frågor kring Facebook. Det är ju i grund och botten elevernas skoltid och utbildning som ska vara i fokus.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26123
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26123_1.pdf (176.5Kb)
Date
2011
Author
Delin, Magnus
Keywords
sociala medier
Facebook
yrkesetiska principer
i
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV