”Man vill ju inte ha några äckliga gubbar…” – En studie i elevers uppfattningar om lärare på Facebook
Sammanfattning
Denna examensuppsats baseras på 30 elevers uppfattningar om sin relation till lärare på det
sociala nätverket Facebook. Idag har en stor del av gymnasieelever en profil på Facebook och
även en del lärare. Att dessa två därför kommer mötas på Facebooks sociala arena är
oundvikligt.
Syftet var att ge en kvalitativ relief till de i huvudsak kvantitativa undersökningar från bl.a.
Lärarnas Riksförbund som kartlagt hur sociala medier används i skolan. Forskningsfrågan för
uppsatser lyder: ”Hur resonerar elever kring att ha lärare som vänner på Facebook?”.
Med samtalsintervjuer har 30 elever, uppdelat i tre grupper om tio elever, samtalat kring ett
antal intervjufrågor om Facebook, lärares plats på Facebook samt hur lärare bör agera på
Facebook i relation till sina elever.
Resultatet har redovisats med citat och resonemang tagna från samtalsintervjuerna.
Undersökningen visar att elever väljer att skapa vänskapsrelation på Facebook i syfte att ha en
snabbare och enklare kommunikationsmöjlighet. Detta innebär att eleverna också förväntar
sig att lärare som har vänskapsrelationer med sina elever också finns tillgängliga för eleverna
även efter arbetstid. Undersökningen visar också att det finns en tydlig etikett i hur en lärare
bör uppföra sig mot sina elever på Facebook.
Det är viktigt för skolan och läraryrket att ha ett förhållningssätt till elever på sociala medier.
Därför är det också viktigt att veta hur eleverna själva tänker kring dessa problem som kan
dyka upp i dessa frågor kring Facebook. Det är ju i grund och botten elevernas skoltid och
utbildning som ska vara i fokus.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Delin, Magnus
Nyckelord
sociala medier
Facebook
yrkesetiska principer
i
Språk
sv