dc.description.abstract | Sammanfattning
Denna uppsats behandlar begreppet identitet med fokus på vad pedagoger i förskolan arbetar med för att gynna
barns identitetsutveckling och de eventuella konsekvenser som uppstår för barnen i samband med detta. Jag har
utifrån metoden samtalsintervju intervjuat fem förskolepedagoger i ett mindre samhälle norr om Göteborg om
begreppet identitet, identitetens förändring, identitetens påverkan av sociala sammanhang och metoder för att
främja identitetsutveckling. I analysen har jag använt den s.k. kartläggningsmetoden och kommit fram till sex
olika metoder, alternativt perspektiv som pedagogerna hävdar att de arbetar utifrån för att gynna barns utveck-
ling av identitet. Därefter har jag diskuterat dessa metoder med hjälp av tidigare forskning och Daniel N. Sterns
teori runt identitetsutveckling hos små barn, samt kommit till slutsatsen att begreppet identitet både är stort och
svårt att förstå, vilket får identitetsutvecklingsarbetet i förskolan att också framstå som något invecklat. Min
förhoppning är att uppsatsen ska väcka intresse hos både forskare och verksamma pedagoger så att en djupare
medvetenhet skapas runt barns identitetsutveckling. Detta för att alla barn som ingår i förskolans verksamhet ska
få omringas av pedagoger som ser vikten av att hjälpa varje barn att utvecklas utifrån den han eller hon är, vilket
också står som en del i förskolans pedagogiska uppdrag. | sv |