Här blir fröken den som behöver hjälp - en undersökning om pedagogers syn på IKT användningen i dagens skola
Abstract
Sammanfattning: Författaren anser sig se en brist mellan de fördelar som IKT i skolan har enligt forskning
och hur den används ute i verksamheterna. Detta examensarbete skall behandla varför denna brist förekommer
och vad bristen innefattar. Om det är pedagogernas intresse, kunskaper, inställning som brister eller om det är en
fråga om tekniken ute i skolorna som inte är tillräcklig.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att jämföra hur lärares tekniksyn skiljer sig i teori och praktik. Genom tre
frågeställningar, Hur ser pedagogerna på tekniken i teorin? Hur använder sig pedagogerna av tekniken i
praktiken? Om det finns en skillnad mellan hur pedagogerna ser på tekiken i teorin och i praktiken vad är det
som gör att denna skillnad existerar?
Metod: Författaren har valt att använda sig utav en kvalitativ undersökningsdesign. Det har genomförts
intervjuer med enskilda pedagoger ute i verksamheterna. Senare så har även dessa pedagoger observerats. Detta
för att författaren skall kunna jämföra de åsikter som pedagogen uttrycker och hur den använder sig av IKT i
undervisningssituationer.
Resultat:
Datorn används mest till att skriva rent texter eller söka fakta på.
Pedagogerna ser tekniskt krångel med datorer och teknik som ett stort problem.
Pedagogernas åsikter och inställning till IKT påverkar i stor grad om IKT används.
Pedagogerna uttrycker att IKT är en viktig del av undervisningen i framtiden och att det behövs mer
utbildning inom detta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Holmqvist, Anna-Karin
Keywords
IT
IKT
didaktik
Pedagogiskt ställningstagande
Language
sv